Khasiat Lidah Buaya Untuk Rambut

Posted by Blog Informasi


Daun lidah buaya memiliki banyak khasiat, selain dapat digunakan untuk penyembuh luka, dan perawatan kulit, lidah buaya juga telah terbukti sangat berkesan untuk mengatasi keguguran rambut, Lidah buaya mengandungi tonik yang berguna untuk menyuburkan dan memberi nutrisi pada akar rambut serta menjadikan rambut kita lebih cantik dan lebat.

Khasiat Lidah Buaya untuk Rambut

Lidah buaya terkenal untuk menjadikan rambut menjadi lembut dan cantik. Mungkin manfaat ini kita sudah dengar sejak kecil. Khasiat ini dperolehi dari kandungan glycoprotein. Glycoprotein berperanan dalam menghasilkan rambut yang lembut dan cantik. Itulah sebabnya banyak shampoo yang menggunakan ekstrak lidah buaya dalam produknya.

Sebum adalah zat berminyak yang dikeluarkan secara semulajadi oleh tubuh dan dirembeskan oleh kelenjar rambut kita. Bila dikeluarkan berlebihan, sebum akan terkumpul pada kulit kepala seterusnya bercampur dengan kotoran dan membentuk kerak yang dapat merosakan folikel rambut serta menghalang pertumbuhan folikel rambut yang baru.

Lidah buaya memiliki sifat antibakteria yang membantu mengurangkan sebum yang berlebihan bagi membolehkan kulit kepala untuk bernafas dan membolehkan folikel rambut diperbaharui. Dengan itu rambut menjadi lebih sihat dan bersih.

- Mengaktifkan Pertumbuhan Rambut
Lidah buaya mengaktifkan pertumbuhan rambut baru dan folikel rambut dengan meningkatkan peredaran darah ke akar folikel. Lidah buaya juga membantu membersihkan pori-pori dan menjadikan pH kulit kepala seimbang serta menguatkan akar rambut.

-Memberikan Kelembapan semulajadi, Vitamin, dan Mineral.
Folikel rambut mememerlukan vitamin. Ini boleh didapati dari lidah buaya (aloe vera). Ini kerana daun lidah buaya mengandungi lebih dari 20 mineral , vitamin A, B1, B2, B6, B12, C, dan E. Dengan itu lidah buaya dapat menjaga kelembaban semulajadi kulit kepala dan folikel rambut.

Mengalami rambut gugur merupakan suatu perkara yang tidak menyenangkan, ada yang mengatakan rambut adalah mahkota, bagaimana jika mahkota anda mengalami keguguran terus menerus, mungkin boleh menjadi masalah yang serius, jika tidak diatasi dengan segera.

Berikut adalah Cara menggunakan lidah buaya untuk mengatasi rambut gugur :
  1. Ambil daun lidah buaya yang berukuran besar dan isi yang banyak.
  2. Kemudian belah daun lidah buaya tersebut kepada dua bahgian dan ambil isi/lendirnya .
  3. Lumurkan isi/lendir tadi pada keseluruhan bahagian kepala hingga serata.
  4. Biarkan selama 10 hingan 15 minit
  5. Kemudian cuci sampai bersih
  6. Lakukan secara rutin dua kali dalam satu minggu.
Petua menyuburkan rambut dengan lidah buaya

Daun Lidah buaya dicuci hingga bersih.Kemudian belah dan ambil lendirnya. Gosokkan lendir lidah buaya tadi secara merata di kulit kepala sambil dipici-picitt. Diamkan selama 15 minit. Setelah itu, cuci rambut dengan shampoo sehingga bersih. Ulangi cara ini seminggu tiga kali.Insyallah rambut anda akan tumbuh subur dan sihat.

Menurut carian di internet, orang Red Indian, di Amerika percaya dengan menyapukan bahan dari daun lidah buaya setiap malam di kulit kepala dan dibilas bersih-bersih pada keesokan paginya – rambut akan menjadi lebih bermaya.

Seorang pendandan rambut terkenal,Rudy Hadisuwarno mengatakan ada beberapa faktor yang menyebabkan rambut gugur, diantaranya adalah :
  • Keguguran rambut disebabkan oleh faktor genetik (keturunan).
  • Bagi anda yang suka mendyekan rambut, ada kemungkinan anda alahan terhadap pewarna rambut. Sebaiknya sebelum memwarnakan rambut, pewarna rambut itu diuji terlebih dulu pada tangan dan dibiarkan seketika.(bagi orang muslim, haram mewarnakan rambut kerana suka-suka)
  • Sesetengah wanita mengalami keguguran rambut setelah melahirkan anak
  • Rambut seelok-eloknya dibiarkan dalam keadaan kering dan tidak lembap, oleh itu tidak digalakkan untuk memakai helmet dan topi untuk waktu yang lama.
  • Stres juga menjadi salah satu faktor penyebab keguguran rambut.



Post a Comment