Berapa Lama Masa Yang Diperlukan Untuk Menghabiskan Kekayaan Bill Gates?

Posted by Blog Informasi

2
Jakarta: Bill Gates telah dinobatkan sebagai manusia terkaya di Amerika Syarikat oleh majalah Forbes suatu ketika dulu. Menurut lembaga kajiselidik Oxfam International, kira-kira 218 tahun masa yang diperlukan untuk menghabiskan aset kekayaan milik pengasas syarikat Microsoft ini yang berjumlah USD 79 Billion.
“Antara Mac 2013 hinggalah Mac 2014, kekayaan Gates meningkat sekitar USD 688 juta setiap hari. Setidaknya beliau harus menghabiskan USD 1 juta setiap hari selama 218 tahun,” tulis Oxfam dalam laporannya seperti yang disiarkan di media pada 6 November 2014.

Lain pula bagi jutawan dari Mexico, Carlos Slim yang memerlukan masa sebanyak 220 tahun jika beliau ingin menghabiskan aset kekayaannya yang berjumlah USD 80 billion dan perlu memeperuntukkan USD 12 juta sehari.
Memetik dari kajian Oxfam itu lagi, “Kedua-dua jutawan ini tidak akan kehabisan atau mengalami penurunan wang mereka, jika ada sekalipun wang itu dikeluarkan, wang mereka sentiasa bertambah kambali dua kali ganda dalam masa yang singkat”.
International Oxfam melaporkan saban tahun akan lahir beberapa jutawan dari seluruh dunia dan pada Mac 2009 sahaja jumlah manusia terkaya di dunia adalah 793 orang.
Jumlah tersebut telah meningkat lagi kepada 1645 orang pada Mac, tahun ini. –HarianBlogger.Com



Post a Comment